מהו תזרים מזומנים ואיך להתנהל איתו?

כשמדובר על תזרים מזומנים, מדובר על הכנסות והוצאות המחייבות מעקב צמוד ושוטף כדי לא לייצר גירעונות ועל מנת להרוויח ולנהל ביקורת כלכלית על העסק. המאמר יפרט מהו תזרים מזומנים ואיך מתנהלים איתו.

 

מהו תזרים מזומנים?

כיום כל עסק שמטרתו היא למכור ולהצליח, חייב מעקב אינטנסיבי על הכסף שנכנס ויוצא מהעסק. כלומר, העסק מוציא כסף על ספקים, ציוד, חומרים, משכורות, חומר שיווקי וכד' ומצד שני מקבל כסף ממכירת מוצרים ושירותים ללקוחות.

במקביל עליו לשלם מס הכנסה, מע"מ, ביטוח לאומי, חשבונות שוטפים וכיוצא בזה. כל אלו נכנסים תחת המטריה של תזרים מזומנים. במילים אחרות, תזרים מזומנים הוא חלק הכרחי לניהול העסק, ניהול סיכונים, תקציבים ורווחיות.

 

איך מנהלים תזרים מזומנים?

על מנת שהמעקב על תזרים המזומנים יהיה תקין וללא טעויות צריך להסתייע ברואה חשבון או מחלקת הנהלת חשבונות. לא רק תמנעו כך טעויות, אלא אף תקבלו דיווח מהיימן שישקף את המצב הנוכחי של העסק והצפי לגבי מצבו העתידי.תזרים שנעשה בצורה חובבנית עלול לגרום לחוסר בנזילות כספית שחלילה יכולה להביא לפשיטת רגל של העסק. לפרטים נוספים בקרו באתר של רואה חשבון יניב נשר.

 

מה כולל דו"ח תזרים מזומנים?

תזרים מזומנים כשמו כן הוא. כלומר, הוא כולל את המזומנים הנכנסים והיוצאים מהעסק, אך לא רק. זאת אומרת שמדובר גם על תקבולים ותשלומים באשראי כולל מע"מ. נניח ולקוח קנה מכם שירות או מוצר ושילם עליו ב-3 תשלומים ואתם מוציאים לו חשבונית. תצטרכו לדעת שרק שתתבצע גבייה על התשלומים הם יכנסו לרובריקה של תזרים המזומנים מאחר ויש פער בין מועד התשלום למועד הגבייה.

למעשה הדו"ח מורכב מהכנסות בעד שירותים, הכנסות מהשקעות והלוואות שהעסק לווה. התשלומים באים לידי ביטוי בהוצאות שוטפות, הוצאות חד פעמיות ופירעון ההלוואות.

 

על מה דו"ח תזרים המזומנים יכול ללמד?

דו"ח תזרים המזומנים יכול ללמד על מצבו הכלכלי של העסק, האם ההשקעות אינן חורגות מהתקציב וניתן להמשיך ולהשקיע, האם המכירות גדלו או יש לצמצם את ההוצאות כיוון שהן פחתו, האם ניתן להעניק ללקוחות תנאי אשראי גדולים, האם המלאי שנרכש מספיק כדי שהעסק יתקיים וכן הלאה. כלומר, הדו"ח מעיד לא רק על רווחים, אלא האם העסק יכול לשלם את ההתחייבויות שלו ועדיין להרוויח.

 

אלו דברים יש לקחת בחשבון כשעושים דו"ח עתידי?

דו"ח תזרים המזומנים מבוסס גם על ההוצאות העתידיות, ביחד עם זאת צריך לקחת בחשבון סיטואציות לא צפויות כמו משבר כלכלי במדינה, התייקרויות של מוצרים וחומרי גלם, משבר קורונה וכל דבר אחר שיכול להשפיע על ההישרדות של העסק על מנת שלא יקרוס.

מסיבה זו רואה החשבון מכין דו"ח לתקופה של שנה קדימה. לסיכום, מומלץ להפקיד את הפקת דו"ח תזרים המזומנים בידי רואה חשבון מקצועי כדי שלא יהיו הפתעות בעתיד.

איך להתמודד עם תזרים מזומנים

 

 

המאמר שימושי ?
שתפו עם החברים בקליק

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך