מה חשוב לדעת על עמלת תיווך ב- 2021

שיעור דמי התיווך הוא עניין נזיל, שכן אין בחוק אף תקנה בכל הנוגע לכמות מקסימלית או מינימלית אותה רשאי המתווך לגבות. בעוד רכישת נכס, היא ככל הנראה העסקה היקרה ביותר אותה תערכו, חשוב לדעת מה עומד מאחורי עמלת התיווך אותה גובה מכם המתווך.

את עמלת התיווך שלכם אמנם המתווך קובע, אך יש מספר דברים אשר מומלץ לכם לדעת, לפני שתקבלו החלטות בנוגע לעסקה, לכן ריכזנו לכם את המידע המרכזי אותו חשוב שתדעו על עמלות תיווך.

 

דרכים לחשב דמי תיווך

את דמי התיווך ניתן לחשב במספר דרכים נוחות, כאשר בכל עסקה בוחר המתווך כיצד יתנהל התמחור.

  • עמלה מינימלית – שיטה זו מאפיינת נכסים קטנים, עליהם ידרוש המתווך עמלה מינימלית בגין שירותי התיווך. את העמלה המינימלית יקבע המתווך בהתאם להשתתפותם של שני הצדדים, וזאת משום ששיטות אחרות אינן משתלמות לאור עלות הנכס.
  • שיטת האחוזים – שיטה זו היא הנפוצה ביותר בקרב מתווכים רבים, ומושפעת ממחיר הנכס עצמו. לרוב בישראל דמי התיווך אותם ידרוש המתווך הם 2% משווי מכירת הבית, מכל צד בעסקה (כולל מע"מ). כלומר, המתווך יקבל בסך הכל 4% משווי הנכס.
  • עודף מהעסקה – שיטה זו אינה נפוצה במיוחד, וקורית לרוב כאשר הנכס מתומחר במחיר נמוך משווי השוק שלו. בשיטה זו המתווך לוקח את המחיר אותו בעל הנכס הציע, ומרוויח את ההפרש במידה והוא מצליח למכור את הנכס במחיר גבוה יותר. שיטה זו לרוב מעידה על כך שהנכס אינו מתומחר כראוי, ואם אתם אלו המוכרים את הנכס, שווה לבדוק את המחיר ההתחלתי אתו נכנסתם לעסקה.
  • עמלת תיווך בעסקאות שכירות – בניגוד לקנייה ומכירה של נכס, העמלה אותה תשלמו בעסקאות על שכירות, היא לרוב עלות שכירות של חודש אחד לפי החוזה בתוספת מע"מ. לעיתים המתווך מודיע כי העמלה שהוא ייקח תילקח הן מהשוכר והן מהמשכיר, ואז מדובר יהיה בסכום של חודשיים שכירות על פי חוזה כולל מע"מ.

 

מי משלם את דמי התיווך

לרוב התשלום על דמי השכירות יכול להתחלק בין המשכיר לשוכר, או להגיע אך ורק מאחד הצדדים. כאשר אתם יוצרים קשר עם מתווך, יש בידכם את האופציה לדעת מראש מה שיטת התשלום אותה דורש המתווך ולהחליט האם היא מתאימה לכם.

אל תטעו, אין אף סכום קבוע שהמתווך צריך או יכול לדרוש, לכן ישנו מקום לניהול משא ומתן בעת יצירת הקשר עם המתווך. עם זאת, דעו כי לרוב המחיר של המתווך הינו קבוע ומשקף במידה כזו או אחרת את יכולותיו ושיטתו. בנוסף, במידה ומדובר בתיווך שכירות, והמשכיר הוא אשר הזמין את שירותי התיווך, חובת התשלום של עמלת התיווך חלה עליו על פי חוק.

בהצלחה!

תיווך

המאמר שימושי ?
שתפו עם החברים בקליק

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

מרחק גיאוגרפי
אתגרים לוגיסטיים ביבוא מסין

יבוא מסין הפך לאופציה פופולרית עבור עסקים רבים בשל העלויות הנמוכות והמגוון הרחב של מוצרים הזמינים. עם זאת, תהליך היבוא מסין מלווה באתגרים לוגיסטיים משמעותיים שיש להתמודד איתם כדי להבטיח

למאמר המלא »
האם מחיר למשתכן משתלם_ 
האם מחיר למשתכן משתלם?

מדינת ישראל מתמודדת עם משבר נדל"ן עמוק וחריף במשך שנים רבות. ממשלות שונות ניסו לטפל במשבר ולפתור אותו. אחד הניסיונות הוא באמצעות תוכנית מחיר למשתכן. לפני שמגיעים הצעה ומבקשים לרכוש

למאמר המלא »