זכויות של עצמאים שכדאי להכיר

שוק העבודה בישראל מורכב מקבוצות שונות של עובדים. העובדים המועסקים בגופים ציבוריים ובחברות גדולות נהנים מהאפשרות לחסוך לפנסיה וכן מהטבות שונות הנגזרות מהסכמי העבודה בענפים השונים במשק. ואולם מה שרבים אינם יודעים הוא שמרבית המועסקים במשק הישראלי הם עובדים עצמאים, או כאלה המועסקים בעסקים קטנים ובינוניים. מדינת ישראל מודעת למצב ומעודדת בדרכים שונות פתיחת עסקים קטנים או הגדלה והרחבה שלהם. עד לפני מספר שנים, עוסקים עצמאים היו נתונים במלכוד. גם אם במהלך השנים הם הרוויחו סכומי כסף נאים, עם היציאה לגמלאות אם הותרו אך ורק עם קצבת הביטוח הלאומי והחסכונות שלהם, במידה והצליחו לחסוך. רמת החיים שלהם נפגעה ורבים מהם הידרדרו למצב של עוני. בשנים האחרונות חלו שינויים בהתייחסות של המדינה לנושא. מהו היחס של המדינה לעצמאים בכל הקשור להפקדות לפנסיה? אילו הטבות מציעה המדינה לעצמאים על מנת לעודד אותם לחסוך? כיצד מתבצעות ההפקדות לפנסיה וכן לקרנות ההשתלמות? בשורות הבאות נעסוק בנושא קרנות השתלמות לעצמאים, פנסיה לעצמאים ותפקידה של המדינה בשני התחומים הללו.

 

היחס של המדינה לפנסיה של העצמאים

כאמור, במשך שנים נמנעה המדינה מלהתמודד עם נושא הפנסיה לעצמאים. זאת, למרות ההבנה שהעדר הפקדה לפנסיה עלול לפגוע קשה ברמת החיים ובאיכות החיים של עצמאים עם היציאה לגמלאות. לקראת אמצע העשור שעבר חוקקה המדינה חוקים המחייבים כל עצמאי להפקיד לטובת הפנסיה שלו אחוז מסוים מההכנסה. באשר לפנסיה – עצמאי חייב להפקיד עבור החלק מההכנסה שהוא עד מחצית השכר הממוצע במשק סך של 4.45 אחוזים מההכנסה. עבור החלק הנוסף ועד לגובה ההכנסה הממוצעת (לאחר הפחתה של ניכויים מותרים), חייב העצמאי להפקיד סך של 12.55 אחוזים. עבור כל הסכום הזה נהנה העצמאי מהטבות מס. העצמאי אמנם רשאי להפקיד סכומים גבוהים יותר, אבל עבור הסכומים הללו לא תהיה הטבת מס. היתרון הגדול של עצמאי טמון בעובדה שהוא יכול לבצע את ההפקדה בסכום אחד בכל זמן שימצא לנכון במהלך שנת המס, ובלבד שלא תתבצע ההפקדה לאחר שנת המס.

 

קרנת השתלמות והטבות נוספות

בנוסף לקרן הפנסיה, כל עצמאי רשאי גם לפתוח קרן השתלמות לעצמאים שאליה הוא רשאי להפקיד 4.5 אחוזים מההכנסה לאחר ניכויים מותרים, או סכום שלא יעלה על 11,925 ₪ (נכון לשנת 2019), הנמוך מביניהם. עם זאת ולמרות האמור לעיל, עצמאי יכול להפקיד גם סכומים גבוהים יותר, אבל עבורם הוא לא ייהנה מהטבת מס.

ככלל, העדר הצורך בהפקדה חודשית או תקופתית קבועה מאפשר לעצמאי לכוון את ההפקדה שלו ולבצע אותה בחודשים שבהם ההכנסה גבוהה יחסית. בנוסף, הטבות המס מהוות תמרץ ייחודי, המעודד עצמאים רבים לבצע הפקדות וליהנות אגב כך מהטבות מס. אם יש לך עסק עצמאי ואם יש לך עניין להפקיד לקרנות פנסיה או קרן השתלמות לעצמאים, זה המקום הנכון עבורך. כדאי ליצור קשר כעת ואנו נחזור אליך בהקדם להמשך התהליך ובחירת המסלול הנכון עבורך.

המאמר שימושי ?
שתפו עם החברים בקליק

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

האם מחיר למשתכן משתלם_ 
האם מחיר למשתכן משתלם?

מדינת ישראל מתמודדת עם משבר נדל"ן עמוק וחריף במשך שנים רבות. ממשלות שונות ניסו לטפל במשבר ולפתור אותו. אחד הניסיונות הוא באמצעות תוכנית מחיר למשתכן. לפני שמגיעים הצעה ומבקשים לרכוש

למאמר המלא »